Vodou ředitelné olejové barvy Cobra - často kladené dotazy (FAQ)

1. 8. 2024 | Články

Chcete se dozvědět víc o vodou ředitelných olejových barvách Cobra? Tady jste správně!

8q58iz7moc_____cobra_logo_mini_ctverec

Otázka: Co vlastně jsou vodou ředitelné olejové barvy Cobra?

Odpověď: Barvy Cobra jsou skutečné olejové barvy. Jsou vyrobeny na bázi schnoucích olejů a neobsahují žádnou vodu. Neobvyklou vlastností těchto olejů však je, že je s vodou lze míchat. Barvy mohou být použity na všechny běžné techniky olejomalby. Práce s vodou ředitelnými olejovými barvami Cobra je příjemná, protože nemusíte používat žádný minerální líh. Štětce a malířské nože lze jednoduše čistit mýdlem a vodou.

Otázka: Jaké výhody mají vodou ředitelné olejové barvy?

Odpověď: Práce s barvami Cobra má následující výhody:

  • Nejsou potřeba rozpouštědla, jako je líh a terpentýn, což je dobré pro vaše zdraví i pro životní prostředí
  • Snadné použití (voda a vodou ředitelná média)
  • Štětce a další nástroje lze snadno čistit vodou a mýdlem
  • 100% zachování struktury a tahů štětcem
  • Žádná změna barvy během schnutí
  • Všechny barvy mají nejvyšší stupeň světlostálosti +++ (alespoň 100 let za muzejních podmínek)
  • Jsou vhodné pro všechny techniky olejomalby

Otázka: Jaké jsou rozdíly mezi vodou ředitelnými olejovými barvami Cobra a jinými olejovými barvami?

Odpověď: S vodou ředitelnými olejovými barvami Cobra můžete malovat stejným způsobem jako s tradičními olejovými barvami. Při malování s tradičními olejovými barvami se v podkladových vrstvách používají škodlivá rozpouštědla, jako je minerální líh nebo terpentýn. S olejovými barvami Cobra můžete místo toho použít vodu. Voda nahrazuje minerální líh. Proto můžete pracovat bez rozpouštědel, a váš pracovní prostor tak zůstane bez jejich nepříjemného zápachu.

Otázka: Lze barvy Cobra používat stejným způsobem jako běžné olejové barvy pro všechny techniky malování?

Odpověď: Ano, barvy Cobra lze použít pro všechny techniky olejomalby:

  • Malba alla prima (mokrý do mokrého)
  • Vrstvená malba
  • Glazura
  • Impasto malba

Otázka: Mohou být barvy Cobra kombinovány s akrylovými barvami?

Odpověď: Technicky to možné je, ale dlouhodobé výsledky nejsou známy.

Otázka: Mohou být barvy Cobra kombinovány s tradičními olejovými barvami?

Odpověď: Tradiční olejové barvy a barvy Cobra lze kombinovat v maximálním poměru 1/5 (tj. až 20 % tradičních olejových barev).

Otázka: Jak je možné, že olejová barva může být míchána s vodou?

Odpověď: Aby bylo možné míchat olej a vodu, je potřeba další přísada, emulgátor. Emulgátor pomáhá vytvářet stabilní směs malých olejových kapek ve vodě zvanou emulze.

Otázka: Jak nejlépe míchat vodou ředitelné olejové barvy Cobra s vodou?

Odpověď: Míchání s vodou lze provést dvěma způsoby:

  • Ředění barvy trochou vody. V tomto případě je potřeba vodu a barvu dobře promíchat po malých dávkách. Emulze mezi vodou a olejem nevzniká spontánně, ale je třeba ji stimulovat.
  • Přidání vody k malému množství barvy pro vytvoření velmi řídké a průhledné barvy s akvarelovým efektem.

Pokud je však přidáno velké množství vody, pak takto velmi zředěný olej neposkytuje dostatečnou ochranu pigmentům. Pro první skicu, nad kterou později použijete hustší barvu nebo barvu zředěnou médiem, to není problém. Pokud je však obraz vytvořen pouze s velmi zředěnou barvou, doporučuje se přidat do vody alespoň 20 % malířského média Cobra.

Otázka: Jaké jsou základní míchací barvy v sortimentu Cobra?

Odpověď: 275 Primary yellow, 369 Primary magenta, 572 Primary cyan.

Otázka: Jaké štětce jsou vhodné pro olejové barvy?

Odpověď: Pro barvy Cobra můžete používat stejné štětce jako pro běžné olejové barvy. Výběr štětce závisí na technice malby. Nejčastěji se pro olejovou barvu používají štětce z prasečích štětin. Jsou pevnější a mohou pojmout hodně husté barvy, ale jejich tah pro práci na jemných detailech není vhodný. Pro detailní práci a techniky glazování se proto hodí štětec se sobolím vlasem. Alternativou jsou různé štětce ze syntetických vláken. Štětce pro olejové barvy mívají dlouhou rukojeť, aby bylo možné od obrazu udržet dostatečnou vzdálenost.

Otázka: Jaké podmínky musí splňovat podklad pro vodou ředitelné olejové barvy?

Odpověď: Jako podklad pro malování s vodou ředitelnými olejovými barvami lze použít všechny savé a mastnoty zbavené podklady, pokud tyto byly ošetřeny univerzálním primerem, šepsem. Z výroby takto bývají ošetřena například napnutá malířská plátna. Nepřipravené podklady, jako je papír, karton, dřevo, bavlna a len, lze ošetřit pomocí šepsu. Při ošetřování tkaného plátna se doporučuje nejprve nanést vrstvu akrylového binderu Amsterdam. To utěsní strukturu plátna, takže šeps následně nepronikne až na zadní stranu.

Otázka: Jaká plátna se používají pro malování s barvami Cobra?

Odpověď: Pokud jsou barvy Cobra ředěny vodou, nejvhodnější jsou plátna ošetřená univerzálním primerem. Pokud se voda nepoužívá, je možné malovat na plátna, která byla ošetřena tradičním způsobem pomocí primeru na olejové bázi.

Otázka: Mohou být olejové barvy Cobra použity k malování na kov nebo plasty?

Odpověď: Olejové barvy na kov, plasty a jiné nesavé podklady nepřilnou dobře. Podklad proto musí být nejprve ošetřen adhezivním primerem vhodným pro daný podklad. Nemůžeme však zaručit dobrou úroveň přilnavosti primeru. Po nanesení a zaschnutí primer lehce obrušte a naneste druhou vrstvu. Také tuto vrstvu následně lehce obrušte a naneste jednu nebo více vrstev šepsu. Podklad by nyní měl být připraven pro malování olejovými barvami.

Otázka: Mohou být olejové barvy Cobra naneseny přímo na akrylový binder nebo gelové médium?

Odpověď: Nedoporučuje se to. Oba produkty mají povrch, který je příliš uzavřený, takže olej se k akrylovému filmu téměř nemůže přichytit. Výsledkem by tedy byla špatná přilnavost olejové barvy.

Otázka: Je vhodné použít podmalbu z akrylových barev a přemalovat ji olejovými barvami?

Odpověď: Olejové barvy na uzavřenou vrstvu akrylových barev přilnou špatně. Vytvořit podmalbu akrylovými barvami a následně ji přemalovat olejem tedy nelze. Existují však některé metody pro dosažení dobrých výsledků:

  • Zřeďte akrylové barvy vodou a na univerzálně připraveném povrchu vytvořte tenkou podmalbu. Takto malovaný povrch bude obsahovat méně akrylové pryskyřice. Po odpaření vody bude vrstva barvy dostatečně porézní, aby olejová barva přilnula do vrstvy akrylových barev.
  • Pří míchání barev pro podmalbu použijte místo bílé akrylové barvy šeps. Pro zajištění přilnavosti olejové barvy by každá barva podmalby měla být smíchána s dostatečným množstvím šepsu.

Otázka: Jak vytvořit olejomalbu, která se skládá z několika vrstev?

Odpověď: Pokud je obraz tvořen z několika vrstev, musí být dodržena zásada „mokrý na suchý“ (nebo: pružný na méně pružný). Tím se zajistí přilnavost jednotlivých vrstev. Podkladová vrstva musí být dostatečně savá, aby navazující vrstvě barvy umožnila přilnout.

Otázka: Jak dlouho musí vrstva barvy schnout před nanesením další vrstvy?

Odpověď: Olejové barvy jsou chemicky schnoucí (oxidační) barvy; olej schne absorpcí kyslíku ze vzduchu. To pomáhá spojovat molekuly do řetězců. (Ultrafialové) světlo je nutné k tomu, aby tomuto procesu poskytlo energii. Chemické schnutí lněného oleje trvá déle než fyzické schnutí jiných druhů barev. V závislosti na tloušťce vrstvy a typu pigmentu je vrstva barvy na dotek suchá přibližně za jeden až šest týdnů. Celý film je zcela suchý za šest až dvanáct měsíců. Velmi silné vrstvy mohou schnout dokonce i několik let. Příjem kyslíku se nezastaví ani poté, následuje totiž proces stárnutí. Jakmile je barva zcela suchá, je vhodné ošetřit malbu závěrečným lakem, protože to pomáhá zpomalit příjem kyslíku, a tím i proces stárnutí.

Otázka: Jak lze urychlit schnutí olejomalby?

Odpověď: Olejové barvy schnou pod vlivem kyslíku, tepla a světla. Proces schnutí tedy vyžaduje dostatečné větrání, světlo a místnost o pokojové teplotě. Schnutí lze urychlit také tím, že se do barvy přidá sikativ nebo rychleschnoucí médium.

Otázka: Proč některé barvy při aplikaci silné vrstvy vrásní? Lze tomu zabránit?

Odpověď: Barvy určitých odstínů mohou při aplikaci silných vrstev vrásnit, zejména kobaltové, madder a zemité odstíny. Příčina spočívá v typu pigmentu a výsledném složení barvy. Vrásnění lze zabránit smícháním barvy s Painting Paste. K zabránění vrásnění stačí poměr 1:1. Barva a konzistence barvy zůstává stejná, ale kyslík má nyní lepší přístup k barvě uvnitř.

Otázka: Jak se dá během malování zabránit vzniku matných skvrn?

Odpověď: Tomu zabránit nelze a je to způsobeno kombinací použité barvy, typu a množství přidaného ředidla a savostí podkladu. Při malování mohou vznikat „propadlé“ oblasti: barva se stává matnou a její intenzita se snižuje. Rozdíly v lesku lze opravit pomocí retušovacího laku.

Otázka: Co dělat, když z tuby vyteče olej?

Odpověď: Olej lze jednoduše na paletě smíchat s barvou. Oddělení oleje je způsobeno kontaktem barvy s kyslíkem. S barvou se nic neděje a můžete ji používat běžným způsobem.

Otázka: Mohou být zbytky barvy Cobra spláchnuty do dřezu?

Odpověď: Do dřezu žádné barvy nepatří. Produkty obsahující barvu musí být likvidovány jako nebezpečný odpad.